Tak jak to vlastně je? Co je správně?

„V jedné učebnici píšou, že to je tak, ale v jiné učebnici tvrdí jiný autor něco úplně jiného …
Jak to tedy je? Která odpověď je správná? A co mám potom napsat v testu u zkoušky?“
Setkal(a) ses taky s něčím podobným?

Která odpověď je správná?

Před pár roky mě přesně s tímto dotazem oslovila jedna studentka. Chystala se na přijímačky na lékařskou fakultu v Olomouci, kde učím. A zjistila, že dvě různé učebnice vysvětlují stejnou věc jinak.

První příklad: podle jedné učebnice má člověk 4-5 křížových obratlů, zatímco podle jiné jich máme 5. A další učebnice uvádí, že jich máme 3-5.

Ještě složitější byl dotaz studentky, odkud vychází trojklaný nerv. Podle jedné učebnice vychází z Varolova mostu. Ale podle jiné učebnice vychází z prodloužené míchy.

Která odpověď je správná ?

Studentka se mě oprávněně ptala, co by v testu na přijímačkách měla u takových otázek označit jako správnou odpověď.

Co jsem odpověděl?

K první otázce: něco takového je ve světě učebnic poměrně běžné. Dokonce je něco podobného běžné i ve vědě. Jedna skupina vědců tvrdí, že něco funguje takto a jiná skupina vědců tvrdí, že to funguje úplně jinak … Někdy jedna skupina vědců vyvrací to, co jiná skupina dokazuje.

Vítejte v chaosu 🙂

Odpověď na druhou otázku je poněkud složitější.

Pokud otázka zní, odkud vychází, tak se jedná o motorickou složku trojklaného nervu a toto jádro je uloženo ve Varolově mostu. Kromě toho je tam ještě senzitivní jádro, které se nachází v celém mozkovém kmeni a zasahuje až do míchy. Záleží tedy na tom, jak je otázka myšlena.

A teď babo raď …

Co má vlastně student odpovědět?

Na tomto druhém příkladu můžeš vidět, proč mohou různé učebnice uvádět různé odpovědi na tutéž otázku. Záleží na výkladu autorů jednotlivých učebnic.

K  učebnicím mám poznámku: nikdo není neomylný a nikdo nezná všechno.

Současná situace v ČR je taková, že kdokoli může napsat učebnici pro střední školy. Určitě sis všimnul(a), že je mnoho různých učebnic pro jeden předmět. Potom může kontrola obsahu více pokulhávat, než kdyby byla společná jedna učebnice pro všechna gymnázia. Tak to bylo v době, kdy jsem studoval na gymnáziu. České učebnice pro gymnázia dnes obsahují často řadu nepřesných údajů nebo i chyb. Asi těžko najdeš učebnici, ve které nebude žádná chyba.

Proto se snažíme, aby se v testech pro přijímačky neobjevovaly podobné sporné otázky / odpovědi. Aby student nemusel přemýšlet, jestli má nějakou odpověď označit jako správnou nebo jako nesprávnou. Aby se student nemusel rozhodovat mezi počtem 4-5 anebo 5.

Ale i my, učitelé, jsme jen lidi. Taky se nám může stát, že nám něco unikne. A pochybuji, že někdo přečetl všechny učebnice pro svůj předmět, aby cíleně hledal rozpory mezi jednotlivými učebnicemi a aby hledal omyly a nepřesnosti v jednotlivých učebnicích.

Pokud bys narazil(a) na podobnou situaci a těsně bys neuspěl(a), potom samozřejmě můžeš požádat o nahlédnutí do testu. U přijímaček máš pochopitelně taky nárok na odvolání, pokud bys našel(a) nějakou spornou otázku. Takové případy jsou posuzovány individuálně.

Více různých definic

Samozřejmě, podobnou situaci můžeš vidět i během studia na vysoké škole.

Já sám studenty upozorňuji na to, že v biologii (kterou učím), jsou často 2 různé definice pro jeden pojem.
Jedna definice je širší, zatímco druhá definice je úzce zaměřená. Není to tak vždy, ale v biologii se s tím setkáš celkem často.
Potom se dá na jednu otázku odpovědět i dvěma různými způsoby.

Krátká rada na závěr

Pokud narazíš na podobnou nejednoznačnost, zeptej se učitele, jak máš na takovou otázku odpovědět.
Je lepší si to ujasnit předem než se potom zbytečně nervovat a dohadovat se o tom, jak jsi měl(a) tu otázku pochopit a jak jsi na ni měl(a) odpovědět.

 

PS: Pokud se Ti tento článek líbí, sdílej ho s radostí se svými spolužáky / kamarády 🙂