Každý chce u zkoušky uspět. Přesto se někdy stane, že přes veškerou snahu výsledek neodpovídá představám. Co dělat, když student ze zkoušky vyletí?
Co mám dělat, když jsem neudělal/a zkoušku?
S takovým dotazem se na mě často obracejí studenti.
Tento dotaz má dvě základní roviny:
1) Naučil(a) ses to, co bylo ke zkoušce potřeba znát?
2) Byla zkouška korektní?
V prvním případě je to ta lepší možnost.
Druhý případ je horší (a taky méně častý).
Často procházím výsledky zkouškového testu se studenty, kteří u nás u zkoušky neuspěli.
Potom spolu vidíme, kde mají rezervy. Co potřebují dostudovat a o kolik podrobněji se naučit.
Vidíme spolu, co student pochopil špatně nebo nepochopil vůbec.
Případně, co se nestihl naučit.
Tady je moje rada jednoduchá:
1. Podívej se znovu, co máš umět: Co všechno potřebuješ ke zkoušce znát? Jak podrobně? Zkontroloval(a) jsi okruhy otázek ke zkoušce?
2. Už ses na tuto zkoušku učil(a). Víš, jak rychle/pomalu Ti učení šlo, jak byl předmět náročný.
Jak se na zkoušku připravit tak, abys nevyletěl(a) kvůli nedostatečné přípravě?
Podle odpovědí na předchozí otázky si udělej nový časový plán.
Jak si ho uděláš co nejlépe? Jak se zvládneš za 1 den naučit tolik učiva, jako běžný student za 2 dny? A jak se máš vydržet učit více dní, aby Ti neklesal výkon mozku? Jak si udržíš každý den motivaci do učení?
A je vůbec nutné se učit od rána do večera?
To všechno popisuji detailně v e-knize Jak se stanu úspěšným studentem.
Ve svém plánu si vždy raději přidej pár dní navíc. Bude to Tvoje časová rezerva.
A každý den si vyčleň čas na „vyčistění hlavy“.
O tom jsem už psal.
Co dalšího můžeš udělat?
Můžeš poprosit někoho, kdo u zkoušky uspěl, o pomoc?
Můžeš někoho poprosit, aby Ti vysvětlil to, čemu nerozumíš?
Až se budeš učit, ušetří Ti to víc času, než si myslíš.
Druhá možná příčina neúspěchu u zkoušky
Zkouška nebyla korektní.
Toto je méně časté než první možnost.
Ale někteří z vás se s tím možná setkali.
Přijdeš na zkoušku a v testu jsou příklady, které se podle zadání nedají vyřešit.
Nebo Tě při ústní zkoušce učitel zkouší tak dlouho, až najde něco, co nevíš.
Pak Tě vyrazí.
Bohužel, i na vysoké škole se s něčím takovým můžeš setkat.
To je neférová zkouška.
Co dělat, když Tě něco takového potká?
Možností máš několik.
Každopádně by sis měl(a) být jistý(á), že jsi byl(a) dostatečně připravený(á).
Pokud zkouška probíhá formou testu, vždy by mělo být možné do testu nahlédnout,
abys viděl(a), proč jsi zkoušku neudělal(a). Zeptej se na tuto možnost.
Pokud to bylo ústní zkoušení, tak víš hned, proč jsi u zkoušky neuspěl(a).
Co můžeš udělat?
- Můžeš požádat o konzultaci jiného učitele na katedře.
Zeptej se ho na ty otázky/příklady, kvůli kterým jsi zkoušku neudělal(a).
Tak zjistíš, jestli jsi vyletěl(a) oprávněně nebo ne. - Pokud zjistíš, že se příklady nedaly vyřešit nebo učitel zkouší tak dlouho, až tě na něčem nachytá,
můžeš se slušně zeptat vedoucího katedry, jestli je možné přezkoumat výsledek zkoušky.
Počítej ale s tím, že zkoušející z toho zrovna odvázaný nebude.
Lepší je, pokud seženeš další studenty, kteří dopadli podobně jako Ty a za vedoucím vás půjde víc.
Taky je dobré zeptat se studentů ve vyšším ročníku na jejich zkušenosti s takovým zkoušejícím,
případně jestli tuto zkoušku už dříve řešili s vedoucím katedry.
Na konci zimního semestru v akademickém roce2015/16 jsem se studentkou řešil právě situaci, kdy jsem měl silné podezření na neférovost zkoušky.
Studentka na další pokus zkoušku udělala, ale byla oprávněně rozčarovaná z toho, co ji na vysoké škole potkalo.
Tehdy jsem jí poradil, ať postupuje podle první a následně podle druhé možnosti.
Sám jsem taky jako student zažil, jaké to bylo, když jsme si ve 2. ročníku stěžovali na vedoucího katedry u děkana.
Ano, zkouška po této hromadné stížnosti u tohoto vedoucího katedry byla jeden velký masakr.
Proto nás tuto stížnost podepsalo co nejvíc. Všechny nás z ročníku vyhodit nemohl ani jako vedoucí katedry. Toho by si zaručeně všimli na studijním oddělení i lidi z vedení fakulty.
Ale ta naše stížnost byla stížností trochu z jiného soudku.
Vedoucího katedry napadlo, že by nám zpětně bodově přehodnotil uzavřený 1. ročník a proti tomu jsme se postavili.
Proto říkám – ptej se spolužáků v ročníku i ve vyšších ročnících.
Co dalšího můžeš udělat?
Můžeš taky požádat o konzultaci někoho z kolegů zkoušejícího.
Pokud bude situace vypadat bezvýchodně, pak nemáš co ztratit, když půjdeš třeba i za nadřízeným daného zkoušejícího. To ale vidím opravdu jako poslední řešení.