Dopřáváš si pravidelně svoje oblíbené činnosti?

„Nikdy jsem neměla problémy s učením ani s prospěchem. Teď studuji ve 4. ročníku na lékařské fakultě a učení mně vůbec neleze do hlavy. Nezvládám zkoušky.
Cítím se hrozně unavená, ale ne fyzicky.
Hodně času trávím nad učením, ale na výsledcích to vůbec není vidět. Vůbec se nedokážu koncentrovat na učení a nevím, co mám dělat. Je to hrozné.
Nevím, jak školu dokončím.“

S tímto se na mě obrátila na začátku roku 2016 jedna studentka.

Když učení neleze do hlavy

Neschopnost se soustředit.
Naprostá ztráta motivace.
Duševní vyčerpání.

Jakých chyb se studentka dopustila?

Jen jedné. Naprosto fatální.

Poměrně rychle jsem začal tušit, která bije. Dříve bezvadné výsledky a po 3 letech úplný obrat.
Odhadoval jsem to na nedostatek kvalitního odpočinku a na zanedbání koníčků a/nebo činností, které studentce přinášejí radost.

Obojí mně studentka potvrdila v následující e-mailové komunikaci.

Toto se může stát každému, kdo začne dlouhodobě zanedbávat odpočinek a přestává se věnovat činnostem, které mu přinášejí radost a uspokojení.

A z vlastní praxe učitele vím, že přesně stejnou chybu dělá hodně studentů na vysoké škole.
Každý rok to vidím u mnoha studentů na lékařské fakultě, kde učím.
U některých studentů vidím vyčerpání už na konci prvního ročníku.
Potom je jen otázkou času, kdy dopadnou podobně jako tato studentka, pokud něco rychle ve svém životě nezmění.

Jaký význam mají naše zájmy?

Co se děje, když se věnuješ svému koníčku? Nebo když strávíš nějaký čas s kamarády?
V té chvíli jsi šťastný a stres nahromaděný přes den z Tebe pomalu opadává.
Uvolňuješ se a napětí odplouvá pryč.

Pokud si každý den dopřeješ chvíli na to, co Tě baví, vytváříš rovnováhu mezi napětím (případně stresem) a uvolněním. Se stresem se vyrovnáváš dobře.

Co se ale stane, pokud na Tebe stres působí každý den a Ty si nenajdeš čas na to, abys ten stres ze sebe odhodil(a) pryč? Stres se hromadí tak dlouho, až se to projeví daleko silněji. Přesně jako v případě zmíněné studentky.
Rapidní pokles výkonnosti, neschopnost se soustředit, mizerná nálada, frustrace, …
A pokud něco zásadně nezměníš, pokračuješ dál v sestupné spirále.

Co je Tvoje oblíbená činnost?

Psychologové říkají, že oddávat se oblíbeným činnostem je extrémně důležité a je potřeba dělat to často.

Pokud člověk žije jen prací a povinnostmi, je to velmi únavné.
Po nějaké době se člověk stává vyčerpaný a málo výkonný a cítí se bídně.
Každý den je potřeba těšit se na něco příjemného a skutečně si to dopřát.
Stačí něco malého, co Tě povzbudí. Dopřávej si něco příjemného každý den.

Minimálně dvakrát týdně si potom dopřej „něco většího“.

Denně si dopřej něco příjemného a každý večer popřemýšlej, na co se můžeš těšit druhý den.

Udělej si čas na svoje oblíbené činnosti i tehdy, kdy máš pocit, že na to čas nemáš.

Dopřát si něco příjemného je odměna pro emocionální já.
Každý v sobě máme dvě části naší osobnosti: emocionální já a racionální já.

Emocionální já vyžaduje  odměny.
Racionální já naopak plánuje a nutí Tě plnit úkoly.
Pokud emocionálnímu já přestaneš dopřávat odměny, postupně Ti bude klesat výkonnost.

Až se dostaneš do stadia, kdy Ti učení neleze do hlavy a po celém dni prosezeném nad učením zjistíš, že toho moc neumíš.

Taky si uvědomíš, že sis ani neudělal(a) čas na nic příjemného. Emocionálnímu já chybí odměna.
Cítíš se pak frustrovaně a další dny nejsou o nic lepší.
Snažíš se sedět víc nad učením a výsledek se nedostavuje.

Nevidíš za sebou už ani ty výsledky, které byly vidět dříve.
Ani sis neudělal(a) čas na to, co máš rád(a).

Překvapivý význam pohybu

Druhá věc, o které chci psát, je opravdu překvapivý význam pohybu.

Lidské tělo se za miliony roků vyvinulo tak, aby se hýbalo.

Pokud svému tělu pohyb ubíráš a ubíráš, tak se to začne projevovat nejen na Tvojí fyzické kondici, ale výrazně to poznáš i na psychice.

Teď si asi říkáš – co má pohyb společného s učením a proč bys měl(a) pocítit nedostatek pohybu na psychice?

Při déletrvajícím pohybu se vytváří v těle endorfiny. Taky se jim říká „hormony štěstí“.
Endorfiny způsobují dobrou náladu a navozují pocity štěstí.
A co to znamená ten déletrvající pohyb? Stačí hodina a poznáš změnu nálady k lepšímu.
Pokud jsi ale ve stavu jako zmíněná studentka, pak je otázka nápravy dlouhodobější záležitostí a pokud si denně uděláš čas třeba na dvě hodinky, brzo ucítíš výsledky.

Pravidelný pohyb tak přímo ovlivňuje, jak se cítíš psychicky.
Přečti si zajímavý článek o pravidelném pohybu.
A ještě jeden krátký článek o endorfinech.
Mrkni se na autory webu.

Aha, takže to byl vlastně nedostatek endorfinů a „únava materiálu“

Ano, přesně tak!
Bylo to zanedbání oblíbených činností spolu s nedostatkem pohybu.

Já jsem jako student chodil pravidelně se psem na procházky a taky jsem jezdil na kole.
Díky obojímu jsem si každý den vyčistil hlavu a získal jsem svoji denní porci endorfinů.
To mně obrovsky pomáhalo.

Jak z toho ven?

Udělej změnu ve svém denním rozvrhu. Zařaď si do něho hodinu (i hodinu a půl) na to, co Ti „dobíjí baterky“.
Další den budeš mít lepší náladu a za stejnou dobu strávenou nad učením se toho naučíš víc.

Začni se hýbat. Pravidelně.

Nemáš peníze na kolo? Nevydržíš běžet půl hodiny, hodinu?
A můžeš aspoň chodit? Pokud ano, tak Ti stačí kvalitní boty.
Nebo začni chodit někam do fitka. A nejlíp s kamarádem, s kamarádkou.
Získáš tak pravidelnou porci endorfinů.
A bezvadně si vyčistíš hlavu.

Být produktivní neznamená sedět déle nad učením.
Být produktivní znamená učit se efektivně a ve volném čase se věnovat něčemu příjemnému
.

Člověk nějakou dobu vydrží studovat/pracovat i bez „dobíjení baterek“.
Ale pokud zanedbává odpočinek (odpočinek mozku) a pravidelné odměňování se dlouhodobě, tak se mu to vrátí jako bumerang.
Po čase je výkonnost v háji, schopnost koncentrace klesne viditelně.

A potom Ti dojde, že se znovu budeš muset zamyslet nad tím, jak ve svém denním rozvrhu najdeš hodinku nebo o něco víc na činnosti, které Tě „nabíjí“.

A co ještě pomůže? Urči si na každý den reálně splnitelný úkol, který opravdu splníš. Postupně začneš mít sám/sama ze sebe lepší pocit, když se ohlédneš na splněné úkoly.

 

PS: Pokud se Ti tento článek líbí, sdílej ho s radostí se svými spolužáky / kamarády 🙂