Na co soustředíš svoji pozornost?

Zkouškové období

Pro studenty je to ta nejtěžší část semestru.
Máš se učit na zkoušky. Učiva je opravdu hodně a čas běží …

Jak Ti to učení jde?

Sedneš si na učení a sypeš to do hlavy?
Anebo se po hodině, po dvou hodinách přistihneš, že hodina utekla a nenaučil(a) ses skoro nic, protože jsi byl(a) v myšlenkách někde pryč?

Ani mně učení nelezlo na začátku moc dobře do hlavy …

Rušivé vlivy

Při učení může Tvůj výkon zhoršovat celá řada rušivých vlivů.
Výsledek může být snadno takový, že se za stejnou dobu naučíš třeba i méně než polovinu toho, co jsem se byl schopný naučit například já.

Co děláš Ty, když se učíš? Soustředíš svoji pozornost co nejlépe na učení?
„Vypneš“ rušivé vlivy při učení? Nebo se necháš často rozptylovat?
Jaký je Tvůj výsledek?
Kolik ses toho naučil(a) třeba za 1 den?
Hodně nebo málo?

Jenom udělám ještě toto …

Moc dobře vím, že okolní rušivé vlivy jsou silné a táhnou nás od učení pryč.
„Jenom se mrknu na Facebook, jestli mně někdo odepsal … “
„Jenom se mrknu na mobil …“

„Ještě si přečtu tohle …“
„Ještě napíšu tomuto kamarádovi …“

Vím, že se málokomu chce sednout a učit.
Taky jsem s tím bojoval.
Často se mně do učení nechtělo a snažil jsem se překonávat svoji lenost.
Šlo to mizerně. Můj výsledek stál za houby.

Možná Tě to překvapí, ale jsem líný člověk.
Hodně věcí dělám, jen když musím.
Anebo když vidím, že z toho něco budu mít.

A to je podstatné – když vidím, že z toho něco budu mít.

Co z toho budu mít?

Co budeš mít Ty z úspěšně vystudované školy?
Bude to Tvůj diplom.
Bude to Tvoje nové vzdělání, se kterým můžeš udělat svůj další krok v životě.

Často jsem se nechtěl učit a tak mně nevadilo, že mě něco pořád rozptylovalo.
Jenže potom jsem se ohlédnul za celým dnem a zjistil jsem, že jsem se skoro nic nenaučil.
Ale vždyť jsem celý den „věnoval“ učení …

Asi chápeš, jak jsem se potom cítil …
Byl jsem frustrovaný a naštvaný sám na sebe.
Celý den jsem seděl nad učením a kvůli tomu jsem ani nikam nevyrazil. Ale zároveň jsem se houby naučil …
Můj výsledek vůbec neodpovídal času, který jsem nad učením proseděl.
Byl to zabitý den.
Vůbec se mně nelíbil takový výsledek.

Příště jsem si řekl, že si na pár hodin sednu na učení  a budu se mu věnovat na 100 %.
Nedovolím ničemu, aby mě to rozptylovalo.

Našel jsem motivaci

V hlavě mně hlodal ten červík pochybností: „A když se mně zase nebude chtít učit?“
A právě tady jsem potřeboval najít motivaci.
Jak to udělám, abych vydržel sedět nad tím učením?

Sednul jsem si na učení s vidinou toho, že se dalšího půl dne na učení ani nepodívám.
Zavřu se někam, kde budu sám.
Nenechám se ničím ani nikým rozptylovat a několik hodin se budu věnovat jen učení.

Klíčem je soustředění

Zjistil jsem, že když jsem se přestal rozptylovat a soustředil jsem se těch několik hodin jen na učení, tak jsem se za těch několik hodin naučil tolik, jako dříve za celý den.

A ten ušetřený kus dne jsem se věnoval něčemu příjemnějšímu.
A právě díky tomu jsem se přestal cítit jak vymačkaný citrón – zbyl mně čas i na odpočinek.
Zjistil jsem, že nemusím sedět nad učením od rána až do pozdního večera, jak to dělali mnozí moji spolužáci.

Ano, chce to mít dobře udělaný plán dne a je potřeba zvládnout pár dalších věcí, jako je skutečně fungující motivace, …
Potom dokážeš sednout na učení, přestat myslet na Facebook, e-maily, telefon, …
A výsledek bude opravdu vidět!

Ve volné části dne jsem si „dobil baterky“

Když se učíš, mozek pracuje.
Sednout si na učení a vydržet se soustředit, to je pro mozek náročná duševní práce.

Odpočinek po práci je důležitý.
I kdyby to mělo znamenat, že nebudeš dělat nic.
Už jen to vědomí, že teď prostě nic dělat nemusíš.
Protože jsi kus práce už udělal(a).

Ve chvíli, kdy odpočíváš, dělej jen to, co se Ti zrovna bude chtít dělat.
Odpočinek si zasloužíš.

 

PS: Pokud se Ti tento článek líbí, sdílej ho s radostí se svými spolužáky / kamarády 🙂