Ptejte se Jiřího

Nenašel jsi na tomto webu odpověď na to, s čím chceš pomoct?
Napiš svůj dotaz do formuláře na této stránce.

Protože se většina otázek opakuje pořád dokola, odpověď na Tvoji otázku může pomoct i dalším studentům.
A naopak – Ty můžeš najít odpověď na otázku, na kterou se už před Tebou zeptal někdo jiný.

Odpovědi na dotazy najdeš dole pod formulářem.

Formulář pro dotazy:

Otázky a odpovědi

Otázka:

...nejtěžší zkouška mě teprve čeká a té se opravdu obávám. Nejen, že je těžké učivo, ale prý i navíc nepříjemný zkoušející :/
Nějaké konkrétní rady a tipy? 🙂

Míša

Odpověď:

Co se týká nepříjemného zkoušejícího - tady je potřeba rozlišovat mezi tím, jestli je některý zkoušející jen nepříjemný anebo jestli je podrazák, který se chová neférově. Bohužel, občas jsem se setkal s tím, že někteří studenti mně popisovali chování zkoušejícího, které bych nazval jako velmi neférové. Takových případů znám málo, ale jsou i takoví zkoušející, kteří studenta vyhodí za prkotinu anebo mu dají neodpovídající známku, protože student nevěděl nějakou maličkost.

Nejlepší obranou je vždy připravit se na zkoušku co nejlépe.
Já sám jsem zažil několik zkoušejících, ze kterých měli strach asi všichni studenti a před kterými nás varovali i studenti z vyšších ročníků.
A jak jsem u takových učitelů dopadl na zkoušce?
Dokonce mně gratulovali k výborné známce.

V jednom předmětu se mně toto stalo hned v prváku: stará profesorka s pověstí takovou, že dost spolužáků přišlo na zkoušku vystresovaných. Už během přednášek v semestru spolužákovi pořádně vynadala za to, že jí rozbil přednášku tím, že se zeptal na něco, čemu nerozuměl, hned během přednášky. A řekla nám, že pokud se chceme na něco zeptat, tak až po přednášce. Nesměli jsme ji vyrušovat během přednášky.
A když jsme šli na zkoušku, student přede mnou vyletěl raz dva. Nálada na chodbě byla taková, že nikdo nechtěl jít na zkoušku jako další. Profesorka vyhazovala poměrně dost studentů.
Tak jsem šel na zkoušku já. A když jsem ze zkoušky odcházel, tak mně profesorka s úsměvem gratulovala k výbornému výsledku a přála mně hodně úspěchů v dalším studiu.

Proč se ta profesorka tak změnila? Protože viděla můj výsledek.
Ona byla hodně nepříjemná. Ale když viděla, že jsem se perfektně naučil, tak roztála jako kostka ledu na horké plotně.
To je ten lepší případ – zkoušející je protivný morous anebo drsňák.

A stejně jsem dopadnul na konci prváku u bývalého vedoucího katedry, ze kterého měli studenti strach. Po zkoušce mně gratuloval a nabídnul mně místo pomocné vědecké síly. To místo jsem přijal.
Další rok mně nabídnul téma diplomky ušité přímo mně na míru. Když to slyšeli studenti z vyšších ročníků, tak to nedokázali pochopit. Z toho docenta měli strach. Ale ke mně se choval velice přátelsky.

Na konci prváku jsem už používal pravidla efektivního učení a učil jsem se, jak se motivovat.
Výsledky mluvily samy za sebe ...

Horší případ je, když je zkoušející neférový.
Takových případů je poměrně málo, ale jsou i takoví zkoušející.
Jedinou obecnou radu mohu dát: nauč se na zkoušku co nejlépe a chovej se klidně.
Nedávej učiteli žádnou záminku k tomu, aby se k tobě choval neférově.

Naučil(a) ses co nejlépe? Potom na zkoušku přijdeš s tím, že jsi udělal(a) vše, co bylo v Tvých silách.
Jsi díky tomu klidnější a to se počítá.

Někdy zase zkoušející může být náladový člověk a pokud nemá svůj den, tak hodnotí výsledky studentů neobjektivně.
Pokud ale takový zkoušející uvidí, že učivo umíš a že jsi v pohodě a mluvíš se zaujetím, potom i takový náladový zkoušející často "roztaje" a výsledek máš v kapse. Nebo spíš v indexu 🙂

Každopádně ještě jednou zopakuji svoji strategii: připrav se na zkoušku co nejlépe.

Neříkám, že tato strategie zabere u každého nepříjemného zkoušejícího, ale minimálně u 90 % nepříjemných zkoušejících to zabere.

A ještě mě napadá jeden fígl nakonec:
Nastuduj si pár nějakých zajímavých témat, o kterých učitel nemluvil na přednáškách nebo ve cvičeních.

Bude Tě to stát jen trochu času navíc. Úplně nejlepší je, pokud se bude jednat o nějaké téma, které není úplně jednoznačné.
Pokud během zkoušky budeš mít pocit, že zkoušející začíná být nepříjemný, otoč situaci: řekni, že jsi četla o ... (nějaké zajímavé téma) a že bys ráda znala jeho názor jakožto odborníka na toto téma. Na to se zase někteří učitelé chytí 😉

Pokud se takto připravíš na zkoušku, tak výrazně zvýšíš svoji šanci na úspěch i u nepříjemných učitelů. Tvoje šance bude opravdu daleko vyšší.